گزارشی از وضعیت تاسف بار تنها زایشگاه شهرستان مراغه

گزارشی از وضعیت تاسف بار تنها زایشگاه شهرستان مراغه

پیرو شکایت های متعدد همشهریان به پایگاه خبری رصدمراغا برآن شدیم گزارشی مفصل از وضعیت نامناسب تنها زایشگاه شهرستان مراغه برای عموم همشهریان ارائه بدهیم تا بلکه شاهد بهبود وضعیت این بیمارستان باشیم .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  رصدمراغا ؛ وضعیت نامناسب تنها زایشگاه شهرستان مراغه و شکایت های متعدد بیماران بستری در این بخش ما را بر آن داشت تا این مسئله را به صورت یک گزارش خبری به گوش مسئولان امر در بخش بهداشت و سلامت برسانیم .

بیمارستان شهید دکتر بهشتی مراغه با ۸۰ سال قدمت یکی از مراکز درمانی دولتی قدیمی استان به شمار می آید و علیرغم صحبت‌های برخی مدیران در خصوص اجرای طرح تحول سلامت در اوضاع نابسامانی از لحاظ ارائه خدمات به بیماران به سر می برد.

هرچند این اوضاع تنها مختص این بیمارستان نیست ، بلکه طی گزارش های مختلف و بازدید از آنها مشخص است که گویا این کمبود امکانات و نارضایتی بیماران از وضعیت بیمارستان‌ها شامل اکثر بیمارستان‌های دولتی هست.

متأسفانه آنچه موجبات نارضایتی بیماران را فراهم کرده قدیمی بودن مراکز درمانی دولتی و کمبود تخت جهت پذیرش بیمار است که همین موارد نیز باعث تشدید وضعیت ناسالم بهداشتی در اغلب بیمارستان‌های دولتی شده  و  مشکلات زیادی را برای بیماران به وجود می‌آورد.

هفته گذشته پایگاه خبری رصدمراغا به دلیل تماس‌های مکرر در خصوص شکایت همراهان بیماران تنها زایشگاه شهرستان مراغه و تهیه گزارش از وضعیت اسف‌بار آن و رساندن صدای مردم به گوش مسئولین  ؛ خبرنگار ماتحت عنوان ملاقات‌کننده به بیمارستان سری زده که متأسفانه با شرایط بسیار بدی مواجه شده است که درشان مردم عزیز نیست .

عمده مشکلی که شکایت هم در این زمینه کم نبود ، وضعیت نامناسب بهداشتی ، کمبود تخت ، نبود پزشک متخصص و … در بخش زنان و زایمان این بیمارستان بود که در بازدید نیز کاملاً مشخص بود .

قبل از مراجعه یکی از بیماران بستری در این بخش در تماس با پایگاه خبری رصدمراغا گفته بود : بخش زایشگاه زنان بسیار آشفته و به‌هم‌ریخته است ، از یک طرف تعمیرات ساختمانی داخلی انجام می شود که علاوه بر سرو صدای ساخت و ساز به علت کار  کارگران در داخل بخش زنان باردار به راحتی نمی توانند در سالن رفت و آمد کنند چرا که زنان بستری شده پوشش درستی برای بیرون آمدن ندارند.

این شهروند با اعتراض به کمبود تخت در بخش زنان و زایمان بیمارستان شهید بهشتی افزود : جای تعجب است که به دلیل کمبود تخت در داخل بخش مجبور شدیم چند ساعتی دو نفری روی یک تخت بستری باشیم .

photo_2017-01-17_13-49-06

هر آنچه مشخص بود این اوضاع نه‌تنها زبان هر فرد معمولی را به شکایت باز می کرد بلکه تأسف را نیز با خود به همراه می‌آورد ، در حال بازدید از فضای بخش زنان و زایمان بیمارستان بودیم که وضعیت هوای نامناسب که با بوی بسیار بد نیز آمیخته شده بود، توقف در راه رو را برای هر مراجعه کننده ای غیرقابل تحمل می کرد .

این جای تأسف فراوان است که چنین اوضاعی در بیمارستان‌های دولتی حاکم است آیا گام دوم طرح تحول سلامت یا همان اجرای هتلینگ بیمارستان به این معناست که تابلوی سر درب و یا نمای بیمارستان شیک شود یا  فضایی برای آرامش بیماران ایجاد شود ،شاید بارداری و درد زایمان برای جامعه پزشکی و کارکنان بیمارستان امر طبیعی باشد اما این مسئله به‌منزله این نیست که شان زن نگه داشته نشود .

بیمار دیگری که پس از مرخص شدن با پایگاه خبری رصدمراغا تماس گرفته بود از وضعیت خدمات رسانی و بهداشتی بخش زنان و زایمان بیمارستان گلایه کرده و گفت : متأسفانه نه اتاق‌ها نظافت خوبی داشتند و نه سرویس‌های بهداشتی ، ظروف غذا پس از گذشت چندین ساعت هنوز جمع‌آوری نمی‌شدند .

وی اضافه کرد : مشکل اصلی این بیمارستان نبود پزشک متخصص در این بخش است که به وضعیت بیماران رسیدگی کند به طوری که خود من یک شب تا صبح بعد از زایمان درد کشیدم ولی هیچ پزشکی نبود که به وضعیت بنده رسیدگی کند .

همراه بیمار دیگری نیز در اعتراض به نحوه حمل بیماران گفت : با توجه به اینکه خود بنده دوره کمک های اولیه را در هلال احمر دیده‌ام متوجه شدم که نحوه حمل بیماران توسط پرستاران اصلاً اصولی و مناسب نیست به طوری که بیمار ما در همین حمل‌ونقل نامناسب باعث شده بود کتفشان با تخت برخورد کرده و زخمی شود .

 

لازم به توضیح است که بخش زایشگاه شهید بهشتی در داخل این بیمارستان در حال ساخت است که روند ساخت آن بسیار کند به پیش می‌رود .

بسیاری از بیماران بیمارستان از بی‌تفاوتی بعضی کارکنان بیمارستان‌ها نسبت

photo_2017-01-18_12-00-58

به رعایت بهداشت انتقاد داشته و خواهان بهبود وضعیت کیفی بیمارستان‌ها بودند.

در پایان باید گفت : اینکه علیرغم سخن مدیران حوزه سلامت از اجرا و بهبود طرح تحول سلامت ، اوضاع بیمارستان‌های دولتی همه یکی پس از دیگری با همین روال است جای تعجب ندارد زیرا برای بهبود وضعیت بیمارستان‌های دولتی، تأمین اعتبار بسیار مهم است اما به‌طور حتم همه معضلات با رفع مشکلات اعتبار و بودجه حل نمی‌شود زیرا نظارت جدی در حوزه‌هایی چون رعایت بهداشت که گاها نیاز به بودجه و تجهیزات خاصی ندارد نیز بی‌تأثیر نیست.

لازم به توضیح است علی رغم نیاز مبرم شهرستان مراغه به افزایش تخت بیمارستانی با توجه به اینکه به عنوان قطب درمان جنوب استان به شمار می آید ولی متأسفانه مرکز آموزشی سینای مراغه پس از ۷ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و با این روند تخصیص اعتبار چند سال دیگر نیز به بهره‌برداری نخواهد رسید .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 12 بهمن 1395برچسب:, | 8:55 | نويسنده : شهروند مراغه ای |